måndag.

en lugn måndag må jag säga för att ha vart utomhus hela dagen plus att jag haft hand om en inskolning. gick jättebra fastän jag fick göra den på engelska. är så roligt att prata men så pinsamt influerad man blir när man pratar med någon som liksom en själv INTE  engelska som modersmål. men vi förstod varandra!

är sjukt sugen på att baka scones! pytt-i-pannan är på gång, men scones, åh, jag vill ha! detta är receptet jag använder:

Recept på goda scones som passar utmärkt när du snabbt vill ha färskt bröd

Klocka Tid: 30 minuter varav 15 min i ugnen

Muffins 2 st

Du behöver:

  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 ½ dl grahamsmjöl (eller vetemjöl)
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 50 g smör eller margarin
  • 2 dl mjölk, naturell yoghurt eller filmjölk

Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär matfettet i mindre bitar och lägg i mjölblandningen. Finfördela matfettet snabbt med en sked eller fingertopparna. Tillsätt mjölken/yoghurten/filmjölken och rör snabbt ihop till en jämn deg.


Dela degen i 2 delar och tryck med mjölad hand ut på ett bakplåtspapper till runda kakor, ca 15 cm i diameter.


Skåra med kniv i ett kors och nagga med en gaffel.


Grädda mitt i ugnen, 250 grader, i 12 - 15 minuter.
enjoy! puss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0