vikarie.

shit alltså. första och förhoppningsvis den värsta dagen jag upplevt som vikarie. de första två lektionerna gick helt okej, idrott med fyror och nior. det hade jag hela dagen, men de två senare lektionerna. *pust* säger jag bara. med fyrorna fick jag nog uppskattat 15 minuters aktivitet. resten gick att plocka fram saker för att sedan plocka ner allt eftersom de vägra att lyssna på vad vi skulle göra. kunde jag gjort annolunda? kunde någon gjort annorlunda? tror ärligt talat inte det. om jag hade det tufft med fyrorna så blev det ännu tuffare med niorna. en klass med massa dominerande hanar. hanar som inte har någon respekt för någon annan än sin lilla grupp. så så lätt var det. om jag ska vara riktigt krass skulle jag kunna anmäla minst tre för smärre misshandel. och mig själv. inte för att jag misshandla någon men att jag inte ryckte in så de sluta. men att prata med dessa killar var som att prata för de döva och blinda. så får man också höra att de enda killarna lyssnar till är manliga lärare. najs.

men men. man har ända valt jobbet. och jag gillar det, när det funkar. men jag tycker så synd om tjejerna som får lov att stå ut med detta och när man snackade med dom om det och ville ta de till högre instans så säger dom bara: gör det du, vi har sagt till i två år utan att något hänt.

HUR TRIST ÄR INTE DET!  blir så arg att jag skakar i kroppen.  hur mycket ska elever stå ut med och ursäkta om jag låter som en gnällig genusforskare, men också tjejer, flickor och kvinnor. när ska de av det manliga könet som ännu inte insett att vi alla har samma rätt. inget kön är bättre än det andra.

aja. får försöka igen på tisdag. då kanske det är min tur att förändra världen!
puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0